źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
AKTUALNOŚCI
Zakończył się trwający trzy lata projekt Elektryczne Pojazdy w Miejskiej Europie (EVUE), realizowany w ramach Programu URBACT II. W prace na rzecz wypracowania zrównoważonych strategii nastawionych na promowanie i użytkowanie pojazdów elektrycznych oraz propozycji działań wspierających rozwój e-mobilności zaangażowani byli przedstawiciele Południowego Oddziału Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą w Katowicach
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, jakie wskazano w opublikowanej w 2011 r. Białej Księdze pod nazwą Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i oszczędnego zasobowo systemu transportu, kraje członkowskie UE zobowiązane są do zmniejszenia o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r. i całkowitego wyeliminowania takich pojazdów z ruchu miejskiego do 2050 roku. Realizacja tych celów spowoduje znaczny spadek emisji gazów cieplarnianych, lokalnego zanieczyszczenia powietrza i natężenia hałasu, co z kolei pozwoli na wprowadzenie wyższych standardów środowiskowych dla miast.
W projekcie Elektryczne Pojazdy w Miejskiej Europie wzięło udział w sumie 9 miast - partnerów projektu: Londyn, Suceava, Oslo, Madryt, Beja, Lizbona, Frankfurt, Sztokholm i od lipca 2010 r. również Katowice. Każde z nich stworzyło Lokalną Grupę Wsparcia URBACT, składającą się z przedstawicieli przemysłu, nauki i administracji. Katowice zaprosiły do współpracy m.in. Prezesa URE, który był reprezentowany przez przedstawicieli Południowego Oddział Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą w Katowicach.
Zasadniczym rezultatem projektu jest Raport Końcowy opracowany wspólnie przez wszystkich partnerów. Dokument składa się z czterech części, odnoszących się do kwestii najbardziej istotnych dla realizacji założeń EVUE takich jak: modele biznesowe, zamówienia, infrastruktura i świadomość.
Autorzy Raportu podkreślają m.in., że wprowadzenie pojazdów elektrycznych z korzyścią dla środowiska i gospodarki jest możliwe tylko w sytuacji wypracowania nowych modeli współpracy pomiędzy miastami i zainteresowanymi stronami: producentami, dostawcami infrastruktury i przedsiębiorstwami energetycznymi.
Zapraszamy do lektury Raportu.
Źródło: URE,
4.44 MB
« powrót do listy aktualności