źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
AKTUALNOŚCI
Ogromna większość, bo aż 90% samorządów uważa, że zbyt dużo wydają na zaopatrzenie w wodę i energię budynków, którymi zarządzają. W niektórych miastach aż 11% budżetu przeznacza się na rachunki za energię i wodę. Ubiegłoroczna edycja konkursu ECO-MIASTO. Pierwsza pokazała, że polskie miasta inwestują i nadal zamierzają inwestować w zrównoważony rozwój.Pokazała również, że samorządy inwestując w projekty z zakresu efektywności energetycznej w pierwszej kolejności wymieniają „szansę na obniżenie wydatków”, a dopiero później „przeciwdziałanie zmianie klimatu”. Obecnie rozpoczyna się kolejna edycja konkursu.
W budżetach 19 miast – uczestników pierwszego konkursu, zarezerwowano kwotę 670 milionów złotych na inwestycje w efektywność energetyczną budynków. Projekty mają być realizowane w ciągu najbliższych dwóch lat. Większość miast koncentruje się na termomodernizacji szkół. Niektóre, np. Warszawa i Częstochowa dodatkowo korzystają z systemu monitorowania, który umożliwia wykrycie nadmiernego zużycia prądu, ciepła czy gazu.
Samorządy rozumieją także znaczenie mobilności zrównoważonej, chociaż obecnie tylko Warszawa i Wrocław, spośród miast biorących udział w konkursie, dysponują infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych. Najczęściej wymienianymi działaniami w zakresie mobilności zrównoważonej były: nabycie ekologicznych autobusów oraz rozbudowa sieci tramwajowej. Kraków może pochwalić się najwyższym udziałem transportu zbiorowego w przewozie osób (50%) w porównaniu z innymi miastami powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdzie wynosi on średnio 40%. W tej samej kategorii miast, udział „miękkich” środków transportu (pieszo i rower) wynosi średnio 22% i plasuje się w dolnych granicach średniej Unii Europejskiej.
Miasta przygotowują się także do stworzenia infrastruktury dla samochodów elektrycznych. W ciągu dwóch najbliższych lat Kraków, Rzeszów i Toruń zamierzają stworzyć sieć punktów ładowania dla takich pojazdów. Dodatkowo, na przykładzie Paryża, Londynu czy Amsterdamu, Wrocław przygotowuje projekt miejskiej wypożyczalni pojazdów elektrycznych, a Rzeszów, Kraków, Warszawa i Słupsk zamierzają w ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzić zniżki za parkowanie dla takich pojazdów.
Projekt ECO-MIASTO organizuje Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz firmami Saint-Gobain, Schneider Electric i Krajową Agencją Poszanowania Energii.
Na konferencji prasowej inaugurującej nowy konkurs, Pierre Buhler, Ambasador Francji w Polsce powiedział: „Koncepcja rozwoju miast, która łączy potrzeby ekonomiczne, społeczne i związane z ochroną środowiska jest wyzwaniem dla całej Europy. W osiągnięciu sukcesu pomoże wymiana doświadczeń, połączenie wysiłków i promowanie sprawdzonych rozwiązań”.
Zdaniem NFOŚiGW – reprezentowanego przez Małgorzatę Skuchę – Prezesa Zarządu, szanse na sukces w konkursie ma wielu samorządowych beneficjentów Funduszu, którzy w ostatnich latach sporo zrobili dla społeczności lokalnych we wspomnianych obszarach: "Upowszechnia się świadomość potrzeby działań w zakresie gospodarki niskoemisyjnej w gminach zarówno z perspektywy poprawy jakości życia mieszkańców jak i międzynarodowych zobowiązań Polski".
Do konkursu ECO-MIASTO 2014 samorządy mogą zgłaszać projekty w 3 kategoriach: mobilność zrównoważona, efektywność energetyczna budynków oraz gospodarka odpadami. Miasta zostaną podzielone ze względu na wielkość: do 100 tys. i ponad 100 tys. mieszkańców. Aby wziąć udział w konkursie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej eco-miasto.pl. Formularz pozwoli nie tylko na ocenę dotychczasowych dokonań w wybranej kategorii, ale także na identyfikację największych trudności i wyzwań, jakie mają przed sobą miasta oraz zakreśli plany związane z rozwojem zrównoważonym. Zgłoszenia będą przyjmowane do 21 września 2014 roku.
Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi jesienią na uroczystej gali w Ambasadzie Francji. Projekty oceni jury, w skład którego weszli specjaliści w każdej z kategorii konkursu. Będą to m.in. przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwa Gospodarki oraz naukowcy i dziennikarze. Jury weźmie pod uwagę realne osiągnięcia gminy, zakres konsultacji społecznych, plany na najbliższe lata, a także innowacyjność wprowadzanych w życie projektów.
Ważnym elementem realizacji projektu są seminaria tematyczne. Spotkania te będą okazją dla przedstawicieli samorządów do wymiany doświadczeń oraz poznania najlepszych międzynarodowych praktyk. Edycji ECO-MIASTO 2014 towarzyszą 3 seminaria odpowiadające tematyce kategorii konkursowych: 4 czerwca 2014 w Lublinie (gospodarka odpadami), 11 września 2014 w Gdańsku (mobilność zrównoważona) oraz 15 września w Zabrzu (efektywność energetyczna budynków).
Laureaci dwóch kategorii, poza prestiżowymi statuetkami i publicznym uznaniem dla prowadzonych działań, otrzymają: samochód elektryczny Renault ZOE do testów na okres 1 miesiąca (kategoria mobilność zrównoważona), dwudniową wizytę w Centrum Innowacji Saint-Gobain DomoLab w Paryżu dla 2 przedstawicieli nagrodzonych miast (kategoria efektywność energetyczna budynków) oraz, dla wybranych przez dwie zwycięskie gminy szkół, Schneider Electric przygotuje projekt systemu sterowania oświetleniem i ogrzewaniem wraz z wyposażeniem obiektów w urządzenia tego systemu. Dodatkowo po modernizacji budynków i wykonaniu instalacji systemu przez szkoły, Schneider Electric zapewni wsparcie inżynierskie potrzebne do prawidłowego jego uruchomienia.
Działania w ramach projektu ECO-MIASTO:
« powrót do listy aktualności