AKTUALNOŚCI
Ułatwić poszukiwania złóż węglowodorów
2013-06-13
Najważniejsze zmiany do projektu ustawy Prawo geologiczne i górnicze, uwzględnione po konsultacjach z przemysłem i innymi interesariuszami, zaprezentwoał Piotr Woźniak , głowny geiolog kraju, podczas wtorkowej (12.06) konferencji prasowej. Zmiany w prawie ułatwić mają poszukiwanie i wydobycie gazu ziemnego, zwłaszcza z formacji łupkowych.
Projekt opracowany przez Ministerstwo Środowiska ma na celu:
- zwiększenie podaży gazu ziemnego ze złóż krajowych poprzez przyśpieszenie prac poszukiwawczych, rozpoznawczych i wydobywczych (zwłaszcza gazu ziemnego z formacji łupkowych);
- zapewnienie bezpieczeństwa poszukiwań, rozpoznawania i wydobywania kopalin poprzez wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania i nadzoru;
- uporządkowanie i doprecyzowanie obecnych przepisów, w tym brakujących rozwiązań w zakresie kontroli państwa nad wtórnym obrotem koncesjami.
Najważniejsze elementy projektu nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze:
- wprowadzenie nowoczesnego modelu koncesjonowania dla rozpoznawania i wydobywania węglowodorów, koncesje przyznawane w przetargach;
- wprowadzenie udziału inwestora państwowego (NOKE) w działalności rozpoznawczej i wydobywczej węglowodorów, wzorowanego na podmiotach istniejących w Norwegii, Danii i Holandii;
- umożliwienie wspólnego wykonywania koncesji przez kilka podmiotów w ramach jednej umowy o współpracy, tzw. farmingu;
- wprowadzenie udogodnień dla inwestorów, m.in. liberalizacji wymogów koncesyjnych dla badań geofizycznych przy poszukiwaniu węglowodorów, do prowadzenia których teraz wystarczy jedynie zgłoszenie do MŚ;
- uproszczenie i doprecyzowanie przepisów środowiskowych dla przedsiębiorców. Dotychczas procedura rozpoczynała się przed wydaniem koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złoża węglowodorów i obejmowała nawet 1200 km² powierzchni, co czyniło ją czasochłonną i kosztowną. Teraz będzie się ją uzyskiwać wraz z decyzją o rozpoczęciu prac górniczych –wierceń (planu ruchu zakładu górniczego), co skróci postępowanie administracyjne o ok. 12 miesięcy;
- podwyższenie dochodów gmin z tytułu wydobycia na ich terenie oraz wprowadzenie nowych źródeł dochodów dla powiatów i województw;
- wzmocnienie systemu monitorowania i kontroli wykonywania koncesji węglowodorowych w Polsce;
- zapewnienie ochrony praw nabytych dotychczasowym inwestorom;
- utworzenie Funduszu Pokoleń gromadzącego część zysku NOKE.
Ostatnie zmiany do projektu ustawy dokonane po konsultacjach z przemysłem i pozostałymi interesariuszami, wprowadzające m.in. udogodnienia dla inwestorów i odchodzące od restrykcyjnych rozwiązań w zakresie uprawnień NOKE stosowanych w Norwegii, Danii i Holandii
Funkcjonowanie Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych (NOKE):
- formuła udziału NOKE w ramach umowy o współpracy ulegnie zmianie – udział NOKE w zyskach będzie proporcjonalny do udziału w kosztach, ustalonego na poziomie maksymalnie 5%;
- NOKE straci prawo weta wobec pozostałych stron umowy o współpracy (w tym operatora). Zamiast niej będzie mógł skorzystać z prawa zastrzeżenia, gdzie przed przedłożeniem zastrzeżenia do organu koncesyjnego w ramach spotkań roboczych wspólnie z pozostałymi stronami umowy będzie wypracowywać wspólne stanowisko w drodze porozumienia. Stanowi to odejście od restrykcyjnych przepisów obowiązujących w innych państwach Europy , gdzie podmiotom podobnym do NOKE przysługuje prawo veta;
- ograniczenie kosztów funkcjonowania NOKE m.in. poprzez wykreślenie przepisów o Komitecie Inwestycyjnym oraz wprowadzeniu limitu wysokości kosztów własnych.
Kolejne ułatwienia dla przedsiębiorców i dalsze uproszczenie przepisów środowiskowych:
- W przypadku wystąpienia przez przedsiębiorcę o koncesję na wydobycie z już udokumentowanych złóż nie będzie on musiał przeprowadzać oceny oddziaływania na środowisko. Obowiązek uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, jeszcze przed wszczęciem postępowania przetargowego na udzielenie koncesji na wydobywanie, przejdzie na organ koncesyjny.
- Przedsiębiorca posiadający koncesję i zamierzający skorzystać z prawa pierwszeństwa nie będzie musiał zgłaszać tego organowi koncesyjnemu (dotychczasowe przepisy nakazywały takie działanie w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy pod rygorem jego utraty).
Obniżenie kosztów działania administracji i uproszczenie przyszłego procesu decyzyjnego:
- Odstąpienie od tworzenia odrębnego organu administracyjnego - Głównego Inspektora Ochrony Środowiska i Nadzoru Geologicznego. Jego planowane zadania: kontrolę w zakresie realizacji zobowiązań koncesyjnych oraz przeprowadzanie postępowań przetargowych przejmie organ koncesyjny czyli Minister Środowiska.
Źródło: mos.gov.pl
« powrót do listy aktualności