źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
AKTUALNOŚCI
Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i częściej decydują się na zmianę dostawcy energii. Od maja utrzymuje się tendencja wzrostowa w grupie taryfowej G, czyli gospodarstw domowych – wynika z najnowszego monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki. – Przyrost z miesiąca na miesiąc jest imponujący, to jest dobry prognostyk na przyszłość. Wkrótce osiągniemy poziom zmian sprzedawcy właściwy rynkom rozwiniętym pod względem konkurencji, jak np. w Skandynawii czy Wielkiej Brytanii – zapowiada Marek Woszczyk, prezes URE.
Marek Woszczyk przyznaje, że biorąc pod uwagę liczbę odbiorców, zwłaszcza tych w gospodarstwach domowych, odsetek osób, które zdecydowały się na zmianę sprzedawcy nie jest zadowalający. Jednak w ciągu ostatnich miesięcy - jak mówi - dynamika tego procesu jest niezwykle pozytywna. Do tego wzrostu przyczyniła się kampania informacyjna „Uwolnij swoją energię. Chroń środowisko”. Spoty reklamowe były emitowane w telewizji w czerwcu. Ale nie tylko kampania przyczyniła się do wzrostowego trendu.
– Mamy coraz mniej barier na tym rynku, jeżeli chodzi o możliwości wyboru sprzedawcy, o wiedzę konsumenta, że może zmienić sprzedawcę, jeżeli dotychczasowy mu nie odpowiada – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Woszczyk. – To przede wszystkim oznacza, że na rynku są oferty, z których ten odbiorca może skorzystać. Zmian by nie było, gdyby nie było ofert i to w dodatku satysfakcjonujących.
Regulator liczy, że niedługo Polska osiągnie taki poziom zmian sprzedawcy, jaki jest właściwy dla rynków rozwiniętym pod względem konkurencji.
– Miesięcznie nawet ponad sto tysięcy odbiorców jest w stanie zmienić sprzedawcę. To świadczy o tym, że jest dużo graczy dostępnych, czyli sprzedawców, którzy są w stanie zainteresować swoją ofertą odbiorców, na tyle że ci są gotowi dokonywać zmiany. Poza tym procedura zmiany sprzedawcy jest łatwa – wyjaśnia prezes.
Zapewnia, że monitoruje, czy sprzedaż energii odbywa się w ramach uczciwej konkurencji.
– Jeśli tego typu skargi wpływają, to my te je oczywiście analizujemy. Dotychczasowe przypadki, dotąd nieliczne, przekazujemy niezwłocznie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z właściwością tego organu. Zatem czynimy wszystko, aby to nie monopol, a konkurencja decydowała, z jaką ofertą odbiorca się na rynku spotyka – zapewnia Woszczyk.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe dane pochodzące z monitoringu URE, do końca sierpnia z prawa wyboru sprzedawcy skorzystało w sumie 107 232 odbiorców: 51 047 gospodarstw domowych i 56 185 odbiorców przemysłowych.
Źródło: Newseria
« powrót do listy aktualności