źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
AKTUALNOŚCI
Trwają przygotowania do Obywatelskiego Forum Energii w listopadzie 2012 w Londynie. Europejska Rada Regulatorów Energetyki (CEER) z udziałem organizacji konsumenckich przygotowuje dokument „Wizja roku 2020 dla europejskiego odbiorcy energii”.
Przystępność cenowa, łatwość w poruszaniu się na rynku energii, niezawodność usług, ochrona i wzmocnienie pozycji konsumenta. - to w opinii CEER istotne dla odbiorców energii cztery filary organizacji rynku.
Próbą generalną przed konsultacjami społecznymi dokumentu CEER, była interaktywna konferencja „Kreowanie wizji roku 2020 dla europejskiego odbiorcy energii”, z udziałem 157 uczestników, w tym 37 reprezentantów organizacji konsumenckich z 20 państw UE.
Dla europejskich regulatorów energii kluczowy w pracach nad dokumentem jest udział partnerów społecznych, oraz ich opinia, często krytyczna, wobec panujących realiów rynkowych.
Swoje doświadczenia we wspieraniu odbiorców energii przedstawił m.in. Paweł Rokicki ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, podkreślając wciąż niski poziom wiedzy konsumentów i ciągle niewielką, w porównaniu do innych krajów UE, liczbę zmian sprzedawcy.
Istotny, według przedstawiciela SKP, jest faktyczny brak konkurencji na rynku energii odbiorców indywidualnych. Wielu konsumentów nie posiada dostatecznej informacji ani wiedzy i postrzega zmianę sprzedawcy jako problem lub uciążliwą procedurę.
Z punktu widzenia odbiorcy najważniejszymi czynnikami efektywnego rynku są: dostępność i przystępność cenowa ofert, dobra obsługa klienta, przejrzyste rachunki i umowy oraz dobre warunki proponowanych umów.
Chociaż rachunek za energię jest podstawowym źródłem informacji, w praktyce często jest bardzo mało przydatny. Obowiązek zawarcia informacji i porady na temat efektywności energetycznej na rachunku mogłyby być pomocnym rozwiązaniem dla odbiorców energii.
SKP podkreśla także znaczenie szybkiego oraz sprawiedliwego przeprowadzania postępowań w spawie skarg konsumenckich. Przedstawiciel SKP podzielił się doświadczeniami swojej organizacji w zakresie pomocy udzielanej odbiorcom energii, dotyczącej oceny prawidłowości zapisów umów, a także wysiłkami podejmowanymi przez SKP dla zapewnienia przejrzystości oraz budowania zaufania konsumentów.
(Obszerną relację z konferencji konsumenckiej jak odbyła się w Londynie w czerwcu tego roku prezentujemy w dziale OPINIE)
Źródło: ure.gov.pl
« powrót do listy aktualności