źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
PATRONATY MEDIALNE
Maszyny elektryczne i transformatory
Autor:
Tadeusz Glinka
Objętość:
ok. 300 stron
ISBN 978-83-01-20115-9
Format B5
Rodzaj oprawy: miękka
EPUB/MOBI – TAK
IBUK - TAK
Kategoria i podkategoria:
nauki matematyczno-przyrodnicze / technika: Elektrotechnika i energetyka
Słowa kluczowe:
elektrotechnika, magnetyzm, elektryczność, przetworniki elektromechaniczne, transformatory, maszyny elektryczne: indukcyjne, synchroniczne, komutatorowe prądu stałego, wzbudzane magnesami trwałymi, zasilanie, silnik, generator, model matematyczny, eksploatacja maszyn elektrycznych
OPIS
Jest to kolejna publikacja z SERII „Maszyny elektryczne”. W tej książce znalazły się podstawowe i najważniejsze zagadnienia z transformatorów i maszyn elektrycznych. Są one tak przedstawione, aby były zrozumiałe i przyswajalne dla uczących się studentów studiów inżynierskich i magisterskich, a także dla inżynierów zajmujących się eksploatacją transformatorów i maszyn elektrycznych.
Książka jest napisana zrozumiałym językiem, co istotne w przypadku trudnych, technicznych zagadnień, zilustrowana jest też rysunkami, wykresami, oscylogramami.
W publikacji zawarto m.in. przypomnienie podstawowych praw elektromagnetyzmu wykorzystywanych w budowie i działaniu transformatorów i maszyn elektrycznych, w tym maszyn: indukcyjnych, synchronicznych, prądu stałego i wzbudzanych magnesami trwałymi. Porównano energochłonność różnych rodzajów maszyn elektrycznych.
Podręcznik jest kierowany m.in. do studentów uczelni technicznych (kierunki studiów: Elektrotechnika, Mechatronika, Mechanika i Budowa Maszyn, Energetyka, Transport), ale także do praktyków – inżynierów elektrotechników, inżynierów zajmujących się układami napędowymi itp.
INFORMACJA O AUTORZE
prof. dr hab. inż. Tadeusz Glinka
Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny, (emerytowany prof. zw.)
Profesor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL.
Przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Komel w latach 1994–2017.
Redaktor Naczelny kwartalnika „Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne”, wydawanego przez Instytut Komel.
W latach 2003–2010 , przez dwie kadencje, był członkiem Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów przy Premierze RP.
Jego działalność naukowa i przemysłowa jest bardzo bogata i szeroko doceniana w środowisku polskich elektryków, dzięki czemu cieszy się dużym uznaniem i poważaniem. Profesor jest wielce zasłużony dla Politechniki Śląskiej, gdyż pełnił szereg funkcji:
Jest autorem i współautor ponad 300 publikacji oraz ponad 40 Patentów.
Otrzymał 6 nagród Ministra, ponad 20 nagród Rektora Pol. Śląskiej.
Politechnika Śląska nadała Mu godność Profesora honorowego.
Profesor koncentrował się na pracach, których tematyka wynikała z potrzeb przemysłowych (ma wiele osiągnięć praktycznych).
NOTKA (IV okładka) / REKOMENDACJE
Transformatorom poświęcono Rozdział 2. Autor omówił najistotniejsze zagadnienia związane z konstrukcją i działaniem transformatorów jedno- i trójfazowych. Za cenne uważam szczegółową analizę zagadnień związanych z niesymetrycznym obciążeniem transformatorów, podpartą praktycznym przykładem niesymetrii występującej w zasilaniu trakcji kolejowej napięcia przemiennego. Pokazane są również metody radzenia sobie z tym problemem. Również problematyka stanów nieustalonych transformatorów została wytłumaczona krótko i przystępnie.
Rozdział 5 dotyczy maszyn synchronicznych. (…) Cenne jest tutaj odwołanie do praktyki eksploatacyjnej, a mianowicie obecnie obowiązującej Ramowej Instrukcji Eksploatacji Generatorów Synchronicznych i pokazanie definiowanych przez nią dopuszczalnych zakresów obciążeń maszyny w różnych stanach pracy.
Rozdział 8 książki dotyczy istotnej kwestii oszczędzania energii. Ta sprawa ma obecnie znaczenie podstawowe ze względu na zużycie energii przez wszechobecne napędy elektryczne – podjęcie dyskusji „jaki typ silnika zastosować w danych warunkach” uważam za niezwykle użyteczne. Autor definiuje pojęcie energooszczędności od strony matematycznej, pokazuje podstawowy związek między zużyciem energii a prędkością stosowaną w układzie napędowym. Następnie przeprowadza porównanie zużycia energii przez 5 różnych typów napędów o identycznych gabarytach i układzie chłodzenia (silnik prądu stałego ze wzbudzeniem elektromagnetycznym, silnik prądu stałego ze wzbudzeniem od magnesów trwałych na stojanie, silnik indukcyjny klatkowy, silnik indukcyjny pierścieniowy pracujący w układzie kaskady z regulacją napięcia w obwodzie wirnika i silnik typu BLDC z magnesami umieszczonymi na wirniku). Przeprowadzone obliczenia strat mocy/sprawności dla każdej maszyny doskonale uświadamiają czytelnikowi wady i zalety każdego rozwiązania. Są tu również odwołania do obecnych norm IEC definiujących klasy sprawności silników. Uwagi te są szczególnie cenne dla inżynierów projektujących nowe i modernizujących starsze układy napędowe.
Książka nie jest nadmiernie obciążona aparatem matematycznym. Zdecydowanie ułatwia to czytanie nawet czytelnikowi mającemu wyłącznie podstawową wiedzę z teorii elektrotechniki, matematyki, fizyki i maszyn elektrycznych. Język książki jest zrozumiały, łatwy w odbiorze, bez przeskoków myślowych. Tematyka jest stosunkowo obszerna, wiedza Autora jest jednak przekazana bardzo przystępnie.
Z recenzji dr hab. inż. Barbary Kulesz,
nauczyciela akademickiego Politechniki Śląskiej
Przewodniczącej Rady Naukowej Instytutu KOMEL
Kompendium wiedzy o konstrukcjach i działaniu klasycznych maszyn elektrycznych wzbogacone o rozważania dotyczące maszyn elektrycznych z magnesami trwałymi i energooszczędności.
Publikację polecamy studentom uczelni technicznych studiujących na kierunkach: Elektrotechnika, Energetyka, Mechanika i Budowa Maszyn, Mechatronika, Automatyka i Robotyka, Transport (przedmioty typu: Maszyny elektryczne, Napęd i sterowanie maszyn roboczych, Inżynieria elektryczna itp.). Książka będzie również użyteczna dla inżynierów elektryków, w szczególności zajmujących się napędami elektrycznymi i wszystkich zainteresowanych problematyką maszyn i napędów elektrycznych.
« powrót