źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
AKTUALNOŚCI
Minister Lena Kolarska –Bobińska chce rozpocząć dyskusję o przyszłości polskiej nauki i szkolnictwa wyższego. Zaprosi do niej rektorów, środowisko naukowców i studentów. Zapowiedziała to w środę na spotkaniu z przedstawicielami środowiska naukowców, którzy przekazali jej "Pakt dla Nauki". Reprezentanci tego środowiska, skupieni w ramach ruchu społecznego Obywatele Nauki przekazali w środę minister nauki Lenie Kolarskiej-Bobińskiej "Pakt dla Nauki" - obywatelski projekt zmian w nauce i szkolnictwie wyższym w Polsce. Pakt przekazano też marszałkowi Sejmu i szefowi Kancelarii Prezydenta RP.
W przygotowaniu paktu uczestniczyła również m.in. Akademia Młodych Uczonych PAN oraz Klub Stypendystów Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Dokument zawiera diagnozę problemów trapiących polską naukę i propozycje ich rozwiązania. Autorzy paktu wskazują obszary dotyczące polskiej nauki, w których - ich zdaniem - konieczne są zmiany. Postulują m.in. zwiększenie budżetowych nakładów na naukę do co najmniej 1 proc. PKB w 2020 r., i zmiany projakościowe na uczelniach i w instytutach naukowych.
"Mamy grupę postulatów dalekosiężnych, najistotniejszych, których realizacja będzie w stanie ruszyć jakiś proces - albo go zatrzymać. Są też rzeczy bardziej szczegółowe, poboczne, drugiej wagi" - tłumaczył Łukasz Niesiołowski-Spano z Obywateli Nauki na spotkaniu w ministerstwie.
"Mamy bardzo zbliżone cele, jest to bardzo dobry dokument do rozmów i do dyskusji" - podkreśliła minister nauki.
Przypomniała, że w ostatnich siedmiu latach w systemie nauki wprowadzono wiele zmian i przyznała, że konieczne są kolejne. "To nie są rzeczy, które się szybko i łatwo da wprowadzić, ale musimy mieć świadomość kierunku" - podkreśliła.
Jak przyznała, system nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce łączy wiele różnych grup o rozmaitych interesach: studentów, naukowców, doktorantów, rektorów. "Musimy wynegocjować wspólny kierunek" - podkreśliła.
Na koniec czerwca Kolarska-Bobińska zapowiedziała wspólną konferencję, na której zostaną ustalone najważniejsze kierunki zmian. W efekcie ma powstać dokument programowy z konkretnymi propozycjami rozwiązań każdej z zainteresowanych stron. "Najważniejsze jest pobudzenie myślenia o przyszłości, nakreślenie celów, które mogłaby realizować każda kolejna władza" (w sferze nauki i szkolnictwa wyższego - PAP) - powiedziała minister.
"Wartością samą w sobie jest dyskusja - podkreśliła wiceminister nauki Daria Lipińska-Nałęcz. - Musimy się zastanowić, na jakich celach zależy nam najbardziej, i przez jaki mechanizm cele te osiągnąć. Jak czytam dokumenty - widzę, że różnimy się pod pewnymi względami, np. czy reformę (szkolnictwa wyższego - PAP) oprzeć o wydział, czy o uczelnię".
Lipińska-Nałęcz zastrzegła, że obecnej ustawy o szkolnictwie wyższym nie da się już znowelizować, gdyż była ona nowelizowana już kilka razy (ostatnio - w 2014 r.). Dlatego ewentualna zmiana prawa będzie możliwa dopiero w przyszłości.
Autorzy Paktu proponują wiele zmian w systemie nauki i szkolnictwa wyższego. Postulują zwiększenie budżetowych nakładów na naukę do co najmniej 1 proc. PKB w 2020 r., a w 2030 r. - do co najmniej 2,5 proc. PKB (bez środków unijnych i pochodzących z sektora prywatnego). Obecnie nakłady na naukę w Polsce, budżetowe i pozabudżetowe, nie przekraczają łącznie 1 proc. PKB. W październiku 2014 r. w expose premier Ewy Kopacz znalazła się deklaracja, że do roku 2020 te nakłady osiągną poziom 2 proc. PKB.
Proponują uproszczenie prawa określającego zasady działania uczelni i reformę Polskiej Akademii Nauk. Kładą nacisk na przestrzeganie standardów etycznych w instytucjach naukowych, popularyzację wyników badań i podniesienie jakości badań naukowych i kształcenia akademickiego. Proponują zmianę struktury kształcenia i ścieżek awansu naukowego.
Chcą zróżnicowania typów uczelni na ośrodki realizujące badania na najwyższym poziomie (których wydziały mają prawo do habilitowania i doktoryzowania), uczelnie rangi nieco niższej - i uczelnie pełniące ważną funkcję w regionie. "Nasza diagnoza jest taka, że w Polsce za mało akcentu kładzie się na jakość tego, jak się uczy, i jakie badania się prowadzi" - podkreślił Niesiołowski-Spano. Jak tłumaczył, obecne traktowanie całego systemu (wszystkich szkół wyższych i wszystkich badaczy) w jednakowy sposób utrudnia osiąganie doskonałości w badaniach i kształceniu.
"Mamy takie hasło, że nauka i szkolnictwa wyższe są zbyt ważne, żeby zostawić je tylko politykom, albo żeby zostawić je tylko samym naukowcom" - powiedział Niesiołowski-Spano, omawiając Pakt.
PAP - Nauka w Polsce
źródło: naukawpolsce.pap.pl
« powrót do listy aktualności