źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
AKTUALNOŚCI
Wsparcie energooszczędnego oświetlenia ulicznego i ekologicznego transportu publicznego, będzie możliwe już od nowego roku, dzięki środkom pozyskanym przez Polskę z handlu prawami do emisji gazów cieplarnianych AAU. Programy priorytetowe SOWA dotyczące energooszczędnego oświetlenia ulicznego oraz GAZELA dla niskoemisyjnego transportu miejskiego, zostały przyjęte przez Radę Nadzorczą NFOŚiGW i jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone.
W drugim kwartale przyszłego roku zainteresowane samorządy, spółki komunalne i przedsiębiorstwa przewozowe będą mogły ubiegać się o dofinansowanie wspomnianych inwestycji. A jest o co walczyć. Oba programy oferują 100% pomoc finansową. W przypadku transportu miejskiego to pełna dotacja, a dla oświetlenia ulicznego, Fundusz oferuje 45% dotacje zasilone 55% pożyczką.
Trzeba się śpieszyć, ponieważ oba programy zaplanowano do 2015 roku.
Nie bez przyczyny Marcin Korolec - minister środowiska - oba tak odmienne programy zaprezentował razem na konferencji prasowej, 19 grudnia w siedzibie Funduszu. Mają one wspólne źródło finansowania – umowę sprzedaży jednostek przyznanej emisji AAU, którą minister podpisał z rządem Hiszpanii 04 października 2012 r. w Warszawie.
Na SOWĘ przeznaczono 356 mln zł a na GAZELĘ kolejne 80 mln zł. To szósty i siódmy program realizowany przez NFOŚiGW w ramach tzw. Systemu Zielonych Inwestycji GIS. Oba programy ograniczą emisję dwutlenku węgla o 51 tys. ton rocznie. Do dnia dzisiejszego Polska podpisała 10 umów sprzedaży AAU wartości blisko 780 mln zł.
Źródło: NFOŚiGW
« powrót do listy aktualności