źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
AKTUALNOŚCI
Energia na Oszczędzanie to nowy projekt ENERGA-Operator, którego celem jest wsparcie odbiorców w racjonalnym korzystaniu z energii elektrycznej. 900 losowo wybranych klientów otrzyma szczegółowe dane oraz praktyczne wskazówki, odnoszące się konkretnie do ich zużycia energii w swoim gospodarstwie domowym. Projekt startuje 24 kwietnia i obejmuje klientów, u których zainstalowano liczniki AMI z wybranych obszarów Gdyni, Malborka i Drawska Pomorskiego.
Wszyscy odbiorcy objęci pilotażowym programem Energia na Oszczędzanie otrzymają raporty własnego zużycia energii elektrycznej, wartościowe wskazówki pomocne przy bardziej racjonalnym użytkowaniu i zmniejszeniu zużycia oraz informację, jak wyglądają na tle innych klientów, o podobnym profilu korzystania z energii elektrycznej. Informacje te będą przekazywane co miesiąc listownie oraz równolegle będą dostępne niemal na bieżąco na specjalnie przygotowanej platformie internetowej.
- Projekt Energia na Oszczędzanie ma na celu zachęcenie odbiorców do aktywnego korzystania z informacji, jakie mogą otrzymać z inteligentnych liczników, aby racjonalnie użytkować energię i w efekcie móc wpływać na wysokość swojego rachunku – mówi Adam Olszewski, dyrektor Departamentu Innowacji w ENERGA-Operator.
– Nowość w podejściu stosowanym w projekcie „Energia na oszczędzanie” polega na sposobie prezentowania informacji o zużyciu. Pomagamy klientom zrozumieć w jaki sposób zużywają oni energię w ciągu doby, miesiąca, kilku ostatnich miesięcy poprzez porównania oraz poprzez przemyślany dobór wskazówek poprawiających efektywność wykorzystania energii w ich gospodarstwach.
Dane otrzymywane przez klientów prezentują m.in. dobowy rozkład zużycia energii elektrycznej. Na wykresie uwidocznione są trzy godziny, w których notowano najwyższe zużycie, a także strefy, w których korzystanie z energii jest najbardziej i najmniej ekologiczne.
Podpowiedzi kierowane do klientów są opracowane na podstawie szczegółowych danych dotyczących zużycia energii pochodzących z inteligentnych liczników. Dane prezentowane są w podziale na godziny i wyświetlane na platformie internetowej z opóźnieniem, związanym z przygotowaniem analiz czytelnych dla odbiorcy. Pilotaż zaplanowany został do końca roku.
Dotychczasowe badania pokazują, że wyłącznie dzięki monitorowaniu i budowaniu świadomości zużycia energii elektrycznej u klientów, oszczędności wynoszą od 3% do 5%.
To nie pierwsze badanie dotyczące zachowań klientów, korzystających z inteligentnych liczników. W ub. r. Energa zakończyła roczny projekt Test Konsumencki, którego przedmiotem było m.in. zbadanie czy i jakim stopniu taryfy wielostrefowe (Time of Use) skłaniają do oszczędności energii elektrycznej i mogą motywować do przesuwania zużycia energii na godziny z tańszymi stawkami opłat. Raport na ten temat znajduje się tutaj:
Źródło;: energa.pl
« powrót do listy aktualności