źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
OPINIE
Ministerstwo Gospodarki uważa, że wyrok Sądu UE w Luksemburgu, wydany 7 marca 2013 r. w srawie zaskarżonej przez Polskę decyzji benchmarkowej, niekorzystnie wpłynie na działalność polskich przedsiębiorców i ich konkurencyjność na unijnym rynku.
Komisja Europejska wydała (27.04.2011r.) tzw. decyzję benchmarkową, która uszczegółowiła zasady przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 w latach 2013–2020. W opinii Polski decyzja ta narusza interesy gospodarcze krajów opierających swój miks energetyczny na paliwach bardziej emisyjnych niż gaz ziemny. Dlatego Polska złożyła 8 lipca 2011 r. do Sądu UE w Luxemburgu skargę dotyczącą niezgodności podejścia KE z traktatowym prawem każdego kraju członkowskiego do swobodnego kształtowania swojego bilansu energetycznego.
Decyzja Sądu UE z 7 marca 2013 r. oznacza, że polskie firmy, które wykorzystują paliwa bardziej emisyjne niż gaz ziemny otrzymają znacznie mniej bezpłatnych uprawnień do emisji CO2. W konsekwencji nasi przedsiębiorcy, objęci systemem ETS, brakujące uprawnienia będą musieli zakupić na aukcjach po cenie rynkowej. Podniesie to znacznie koszty ich działalności, a tym samym pogorszy atrakcyjność cenową oferowanych przez nich produktów.
Szczególny niepokój budzi fakt, że mniej uprawnień dostaną również przedsiębiorstwa zagrożone przeniesieniem produkcji do innego kraju UE lub wręcz poza jej granice.
Ministerstwo Gospodarki, po szczegółowej analizie uzasadnienia do wyroku Sądu UE, podejmie decyzję ws. odwołania się od niego. Takie działanie w imieniu Polski może podjąć Minister Spraw Zagranicznych.
Źródło:mg.gov.pl
« powrót