źródła energii turbiny wiatrowe magazynowanie energii paliwa energetyczne bloki energetyczne transformatory produkcja i zużycie energii akumulacja energii elektrycznej rynek energii źródła odnawialne zmniejszenie emisji CO2 nadkrytyczne bloki węglowe analiza LCA rewitalizacja bloków 200MW energetyka wiatrowa względna oszczędność energii regulacje unijne
OPINIE
Projekt prawa gazowego jest gotowy, ogłosiło Ministerstwo Gospodarki. Obecnie dokument skierowany zostanie do Komitetu do Spraw Europejskich , a następnie przedstawiony zostanie pod obrady rządu i Parlamentu. W trakcie konsultacji swe uwagi przedstawiło 56 instytucji i przedsiębiorstw. Wiele z nich zostalo uwzględnionych. Ich przegląd prezentujemy poniżej.
W wyniku zgłoszonych uwag dokonano stosunkowo obszernych zmian w projekcie, które obejmują w szczególności:
− wprowadzono obligo giełdowe,
− wprowadzono zwolnienie z obowiązku świadczenia usług na zasadach TPA w przypadku zobowiązań typu Take-or-pay,
− rozszerzono umowy o przyłączenie o uregulowanie późniejszej eksploatacji tego przyłączenia,
− wprowadzono rozróż̂nienie nowego przyłączenia od rozbudowy istniejącego przyłączenia w sytuacji, gdy przyłączenie dotyczy sieci dwóch operatorów
– warunki takiej rozbudowy powinny być uzgodnione w umowie pomiędzy stronami,
− zrównano dużych odbiorców i operatorów w zakresie opłat za przyłączenie do sieci
gazowych wysokich ciśnień,
− rozszerzono zawartość umów zawieranych z konsumentami o kwestie związane z
ochroną ich praw,
− doprecyzowano „zasadę plecaka”,
− ograniczono sprzedaż̂ awaryjną do określonej grupy odbiorców oraz dokonano zmiany trybu wyboru sprzedawcy awaryjnego,
− doprecyzowano kwestię moż̂liwości wstrzymania dostarczania gazu ziemnego odbiorcygazu ziemnego,
− wprowadzono koncesję na transport gazu ziemnego gazociągami bezpośrednimi i siecią gazociągów kopalnianych,
− doprecyzowano prawa i obowiązki przedsiębiorstw gazowniczych związanych z uczestnictwem w giełdzie towarowej lub rynku regulowanym – wyłącznie określone w ustawie podmioty mogą być zwolnione z obowiązku uzyskiwania koncesji na działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży gazu ziemnego oraz zwolniono z taryf dopuszczonych ustawą do bezpośredniego uczestnictwa w giełdzie towarowej lub rynku regulowanym przedsiębiorstw gazowniczych;
− uzupełniono procedurę certyfikacji operatora systemu przesyłowego zarówno w modelu pełnego rozdziału własnościowego, jak również w modelu ISO,
− zmniejszono liczbę procedur administracyjnych związanych z wyznaczeniem na operatora danej sieci przez zobligowanie Prezesa URE do przeprowadzenia w jednym postępowaniu postępowań w zakresie udzielenia koncesji, przyznania certyfikatu niezaleŜności, jeśli jest to konieczne oraz wyznaczenia na operatora na danym systemie;
− doprecyzowano kryteria niezależności operatorów systemu oraz właściciela systemu w modelu ISO,
− usankcjonowano współpracę pomiędzy operatorami oraz między operatorami a sprzedawcami gazu ziemnego;
− dokonano zmiany przepisów regulujących system taryfowy, m. in. usunięcie metodologii ustalania cen;
− zwiększono przejrzystość przepisów dot. planów rozwoju poprzez uregulowanie dziesięcioletnich planów rozwoju systemu przesyłowego oraz pięcioletnich planów rozwoju w odrębnych przepisach,
− dokonano zmiany okresów, w jakich aktualizowane są plany rozwoju, tj. dziesięcioletnie plany rozwoju systemu przesyłowego oraz pięcioletnie plany rozwoju – aktualizowanie co dwa lata w miejsce proponowanego oryginalnie aktualizowania co roku,
− zmodyfikowano proces konsultowania planów rozwoju poprzez umoŜliwienie wyłączenia spod konsultacji części planów zawierających szczegółowe informacje dotyczące sposobu finansowania inwestycji,
− zrezygnowano z możliwości odmówienia przez Prezesa URE zgody na wybudowanie gazociągu równoległego,
− doprecyzowano przepisy regulujące opracowywanie przez sprzedawców i dużych odbiorców gazu ziemnego oraz operatorów systemów procedur postępowania na wypadek sytuacji kryzysowej,
− wprowadzono możliwość zlecenia utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu ziemnego (tzw. umowa biletowa),
− umożliwiono Prezesowi URE obniżenie poziomu zapasów obowiązkowych utrzymywanych przez przedsiębiorstwo do minimum połowy w przypadku, jeśli przedsiębiorstwo takie uprawdopodobni, Ŝe dostarczy równowaŜne ilości gazu ziemnego do systemu w sytuacji zakłóceń w dostawach, pochodzące z wydobycia krajowego,
− rozszerzono zakres podmiotowy obowiązku utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu ziemnego o podmioty wytwarzające energię cieplną na potrzeby odbiorców chronionych, jeśli dokonują zakupu gazu ziemnego poza granicami kraju.
Źródło: mg.gov.pl
Pełny tekst projekty ustawy, uzasadnienie do niej a także ocena jej sutków na stronie www.mg.gov.pl:
« powrót